Kişinin yaşadığı toplum içre kıymeti olan , kapasite, çizi ve sair davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı gestaltlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına usturuplu ) değçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık göre;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde değçalışmatirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç esas öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı bilcümle kültürler dâhilin nüshadır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre değçalışmaebilir, fakat sürecin doğkakımı değçalışmamez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birşunca filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen standart teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değçalışmaikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, insanoğlu dâhilin ömür boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği kabil istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel de olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabil mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi geçmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise spontane gelişen hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir sistem olarak ele tuzakındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç esas ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabil fiziki unsurlardır. Süreç; meslek içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, sınav skorları kabil mergup davranış değçalışmaiklikleridir.